Pupoljak svatko ima,

čak i oni koji ne cvjetaju,

jer sve može cvjetati iznutra, iz blaženstva.

Iako je ponekad 

neophodno

stvar ponovo naučiti 

njezinoj ljupkosti, 

staviti ruku na čelo

cvijeta

i riječima i dodirom

mu reći

da je predivan.

Dok ponovno, iznutra,

ne procvjeta.

Iz blaženstva.

Odlomak iz pjesme Galwaya Kinnella Saint Francis and the Sow 

 

Sve može cvjetati… hm!?... samo što poneki učenici uporno ne žele pokazati svoj cvijet nego nas svakodnevno 'časte' svojim trnjem. 

Čini se učiteljima da zbog takvih učenika ne dopiru do onih koji žele čuti ono što ih poučavaju i da zbog nekoliko učenika (ponekad i samo jednog) pati cijeli nastavni proces. Pitaju se tada što je s roditeljima, kako ne vide što im se s djetetom događa, kako ga to odgajaju…A javnost školu smatra (apsolutno) odgovornom i za uspjeh i za ponašanje učenika! 

Svaki dan vidimo to u vijestima. Učitelja je u razredu napao ljutit učenik. Učenik 8. razreda zlostavljan je od  bande nasilnika. Tinejdžerku ubio ljubomorni bivši dečko. Nasilje i strah od nasilja su stvarni problemi današnje škole. Što možemo učiniti povodom toga? Hoćemo li postati snažni slijedeći škole koje su instalirale detektore metala na ulazima i uposlile čuvare da patroliraju okolicom? Hoćemo li postati pametni, kao one škole koje su provele programe za kontrolu ljutnje, miroljubivo rješavanje konflikta i slično?

 

Samopoštovanje i serotonin - što možemo naučiti iz novih neurobioloških istraživanja o tome kako pomoći učenicima da rade suradnički i uspješno?
Nasilna djela kao što su ubojstva koje je počinila neka grupa nasilnika, pucnjave na igralištima, pobune, samoubojstva i napadi u školama iako su često na vijestima, nisu pravilo u socijalnim odnosima. Mladići čine većinu fizički nasilnih djela, a 7 posto populacije čini 80 posto svih nasilnih djela. Nasilje je, dakle, ograničena društvena patologija no psiholozi je nastoje objasniti zbog njenih uznemirujućih, čak tragičnih posljedica. S obzirom na to da impulsivno  ponašanje vodi neobuzdanom ili nasilnom agresivnom ponašanju, znanstvenici nastoje bolje razumjeti samu impulzivnost. Mnogi osobni i društveni problemi počinju impulsivnim činom koji je možda potaknut niskom razinom samopoštovanja. Impulsivnost, neobuzdanost, nasilje - sva ta ponašanja mogu negativno utjecati na obrazovni proces. Neka novija istraživanja moždane kemije - naročito učinaka neurotransmitera serotonina - bacaju novo svjetlo na obrazovnu praksu.

 

Općenito govoreći, rezultati potvrđuju ono što su roditelji i dobri učitelji oduvijek intuitivno znali: važnost dobre prenatalne brige; topli i ljubavlju ispunjeni odnosi djeteta s odraslima te pozitivna, dobno odgovarajuća stimulacija od rođenja. To su činitelji koji dovode do stvarnih razlika u razvoju djece. Iako se već mnogo više zna o kompleksnosti mozga u razvoju, o tome kako mozak uči, mnogi eksperti za to područje drže da smo tek na početku premošćivanja velikog ponora između neuroznanosti i obrazovanja.

 

Emocionalnu inteligenciju čine različite sposobnosti, osobine ili vještine, kao npr. sposobnost samomotiviranja i ustrajavanja unatoč poteškoćama i frustracijama; sposobnost da obuzdamo impulzivnost i odgodimo trenutak primanja nagrade; sposobnost da upravljamo svojim raspoloženjima i zadržimo sposobnost razmišljanja usprkos uzrujanosti; suosjećajnost; nadanje; slaganje s drugim ljudima; dobro poznavanje i upravljanje vlastitim osjećajima te sposobnost da isčitavamo i učinkovito reagiramo na osjećaje drugih.

 

Dečki uz sedmog razreda su se potukli. Razlog je bio vrlo jednostavan, jedna simpatija. Gubitnik u ovom dvoboju, da bi povratio čast zove prijatelje srednjoškolce u pomoć da riješe stvar. Nakon riješene stvari dolazi rođak sada novo poraženog, povlači ga za kosu i viče, dokazujući mu da vrijeđanje i sila prema drugima nisu dobrodošli. Otac, najprije pobjednika a kasnije gubitnika, dolazi u školu svađati se, vrijeđati i prijetiti svima, pokušavajući riješiti neopravdani napad na svog sina.
Ovako otprilike izgleda jedan tipičan scenario gdje učenici uz pomoć odraslijih i pametnijih pokušavaju riješiti nesuglasice i sukobe među sobom. Slične priče vjerojatno su poznate svima nama. Naravno, riječ je o nasilnom rješavanju problema.