Prošle godine započeo je projekt Igračke i raznolikost (#ToysAndDiversity) koji provodi europska organizacija COFACE - families Europe. Udruga roditelja “Korak po korak” jedna je od članica organizacije COFACE te je sudjelovala u projektu. Tijekom projekta provedena je analiza kataloga s igračkama. Zašto igračke? Rano djetinjstvo ključno je za društveni i kognitivni razvoj djece stoga igre i igračke uz koje dijete odrasta u velikoj mjeri utječu na djetetovo ponašanje, interese i odluke koje će dijete donositi kasnije u životu. Stoga se, s ciljem podizanja svijesti o situaciji vezano uz prikaz djece u medijima, krenulo od kataloga s igračkama. Godinu dana kasnije, donosimo rezultate analize. Analizirano je 3.125 fotografija djece u 32 kataloga u 9 europskih država: Belgija, Bugarska, Hrvatska, Danska, Njemačka, Italija, Španjolska, Švedska i Ujedinjeno Kraljevstvo. 

Ključni rezultati istraživanja:

• 12 kataloga (37,5%), što je više od jedne trećine imalo je označene posebne sekcije s igračkama „za dječake“ i igračkama „za djevojčice“, a 20 kataloga (62,5%) nije imalo takve sekcije. Većina onih koji nisu formalno podijeljeni prema rodu, ipak imaju sekcije jasno označene bojom (ružičaste i pastelne boje za djevojčice, tamnije i zagasite boje za dječake).  

• Dječaci su većinski zastupljeni (2/3) u sljedećih 5 sekcija: videoigre (67%), slaganje i konstrukcija (69%), dronovi (72%), auti i transport (74%), rat i oružje (88%). Djevojčice su većinski zastupljene (više od 2/3) u samo 2 sekcije: briga o drugima (87%) i ljepota i proizvodi za uljepšavanje (94,5%). U katalozima koji su podijeljeni na igračke za dječake i igračke za djevojčice, u kategoriji igračaka za igranje uloga i maskiranje, u sekcijama za dječake bili su prikazivani superjunaci, likovi iz TV emisija i crtanih filmova, ali i različitih profesija: od doktora do vatrogasaca, policajaca ili mehaničara. U sekcijama za djevojčice također su prikazivani likovi iz TV emisija i crtanih filmova, profesije su vrlo malo zastupljene, a visoko su zastupljeni likovi princeza.  

• Od 3.125 prikaza djece, 2.908 prikazuju djecu bijele boje kože, 120 crne boje kože, 59 miješane rase, 31 Azijata, 7 djece s bliskog istoka. Djeca s teškoćama ili invaliditetom nisu prikazivana u katalozima. 

Cijeli istraživački izvještaj možete preuzeti ovdje.

Igračke i raznolikost - šest ključnih načela.

Na temelju ovog istraživanja organizacija COFACE Families Europe razvila je šest ključnih načela s ciljem podizanja svijesti o ključnim pitanjima u vezi s tržištem igračaka i oglašavanja: 

1. Dozvolite djeci da sama odluče s čime se žele igrati: dosta je s podjelama na sekcije za dječake i djevojčice.  

2. Ne usmjeravajte djecu u stereotipne profesije i životne odabire i obrasce: neka se igraju i zamišljaju da će biti tkogod i štogod ona žele biti.  

3. Podržite zaustavljanje rodno utemeljenog nasilja i zlostavljanja: promičite nenasilno ponašanje i prikazivanje nenasilnog ponašanja.  

4. Prikazujete različitost obitelji.  

5. Djeca s teškoćama se također igraju: učinite ih vidljivima i uvedite ih u svijet igračaka.  

6. Ravnopravno prikažite i djecu manjinske etničke i rasne pripadnosti. 

Poziv na akciju povodom Božića 2016.

Pozivamo roditelje i obitelji, primarne kupce igračaka, neka dobro prouče naša načela i budu potpuno svjesni posljedica svojih izbora prilikom kupnje darova ovog Božića. Pozivamo industrije koje su posredno ili neposredno uključene u svijet igračaka i dječjih proizvoda (od proizvođača do prodavača, oglašivača i agencija za grafički dizajn) neka uvaže i vode se našim načelima prilikom proizvodnje i oglašavanja igračaka u budućnosti. Njihovi proizvodi i prikaz društva koje kreiraju kroz oglašavanje mogu značajno doprinijeti stvaranju stereotipa što treba u potpunosti osvijestiti.  Potrebni su zajednički napori industrije, škole, organizacija civilnog društva, udruga potrošača i obitelji kako bismo djeci osigurali pravo na igru bez unaprijed definiranih stavova o njihovim interesima i izborima. Djeci treba ponuditi što je moguće širi izbor igračaka i omogućiti im neka sama odaberu čime će se igrati i što će postati. Pridružite nam se u podizanju svijesti o efektima oglašavanja igračaka. Pošaljite slike koje produbljuju ili umanjuju stereotipe organizaciji COFACE ili ih objavite na njihovoj Facebook stranici sa hashtagom #ToysAndDiversity. Svoje komentare možete podijeliti i na Facebook stranici UR Korak po korak.